یکشنبه 8 اردیبهشت 1392  10:45 ب.ظ
نوع مطلب: (هنر ،ادبیات ،) توسط: جلال موسیر لهستانی

Magritte a r1 c1.jpg


رنه ماگریت (René Magritte)، نقاش بلژیکی، یکی از برجسته‌ترین نمایندگان سوررئالیسم در نقاشی، و ابداع کنندهٔ جناس تصویری است.



ماگریت انگارهای شاعرانه اش را در قالب تصویر هایی عکس مانند عرضه می داشت. ولی اسلوب واقع نمایی را به قصد بازنمایی جنبه قابل رویت چیزها بکار نمی گرفت، بلکه بدین وسیله بر حضور یا عمل رمزآمیز و ناشناخته آنها تاکید می کرد.از همین رو، در شیوه سوررئالیست او را نام رئالیسم جادویی نهادند.
در پرده هایی چون آدمکش مورد تهدید (۱۹۲۶)، تمامی مشخصات نقاشی های بعدی ماگریت را میتوان بازشناخت: گزارشگری بغرنج، القای چیزهای غیر عادی به مدد چیزهای معمول، تحریف مقیاس ها، کیفیت شهوانی، شگفت آفرینی، رازگونگی و بیگانگی.اگرچه او به مضمون های مختلف می پرداخت، شیوه اش راتغییر نداد. از همین شیوه در نقاشی دیواری نیز استفاده کرد.



آثارش ماگریت دوره‌های متفاوتی را نشان می‌دهند؛ در دوره‌ای، تصاویری از اشیای سنگ گونه و در دوره‌ای نقاشی هایی از اشیایی که در کنارشان واژه‌های ناهمخوان نوشته است.آثار ماگریت مدام در حال تغییر بوده اند و در دوره‌هایی بازگشت هایی به آثار قبلی خود داشته است، دوره بندی و دسته بندی آثارش مشکل است ولی آثارش را می‌توان این گونه تقسیم بندی کرد:

    تلفیق عناصر و فضاهای واقعی برای خلق و نمایش دنیای فرا واقعی (حدود سالهای ۱۹۲۵ تا۱۹۳۵)
    نقاشی هایی متأثر از مکتب امپرسیونیسم
    سنگواره ها؛ ایجاد فضاهایی که در آن همه چیز با قواره واقعی اما سنگ گونه اند . به عبارتی همه چیز سنگ شده است ( حدود سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۹)
    نقاشی هایی از اشیای منفرد با نام گذاری متفاوت. این دوره از آثارش بازتابی ازعلاقه او به فلاسفه‌ای مانند هگل، هایدگر، سارتر و فوکو است.
    بازگشت (۱۹۴۰)
    جزیره گنج (۱۹۴۵)
    راز افق (۱۹۵۵)
    شانزده سپتامبر (۱۹۵۶)
    خانواده بزرگ، فصل زیبا، هوای باز، پرنسس پاییز (۱۹۶۳)
    جنگ بزرگ، مسیقی عشق، پسر آدم (۱۹۶۴)


نظرات()   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic